Keys & Chords - recensie Paradise - maar

2019

RTV Drenthe - Harry's Blues
november 2020

AFM Muziek Express over 'Paradise'
9 september 2019

Door Marco van Lochem:

Bernhard Reinke werd op 20 oktober 1952 in Utrecht geboren en is nu dus 66. Als je op die leeftijd een album uit gaat brengen met louter eigen werk, mag je verwachten dat het een zeer persoonlijk album is. En dat is ook het geval, “PARADISE” is een paradijs voor liefhebbers van teksten, maar zeker ook voor de liefhebbers van gitaarwerk.

Op jonge leeftijd leerde Reinke spelen op het zessnarig instrument en wist in zijn muzikale leven met vele grootheden uit de Nederpop mee te spelen. Met Henk Temming van later Het Goede Doel vormde hij zijn eerste band, maar na zijn verhuizing naar Groningen ging er een andere wereld voor hem open. Herman Brood en lekker bluesspelen met Harry Muskee, daar bestond zijn leven toen uit. De afgelopen jaren was het vooral jazz en fusion waar hij in geïnteresseerd was, maar de wens om een eigen plaat te maken werd steeds heviger.

Verhuizing naar de Dinxperlose Heurne en kennismaking met de Achterhoekse Joe Cocker, Erik Hagelstein zorgden ervoor dat die wens realiteit werd. Eerst alles zelf inspelen, daarna in de Wisseloord studios in Hilversum en in het voorjaar van 2019 verscheen dan het 14 tracks tellende album “PARADISE”. In 66 minuten tijd zorgt het album vooral voor blues liefhebbers een heerlijke luistertrip, waarbij geweldige songs aan je voorbij komen. Zo is bijvoorbeeld “DON’T DISTRURB MY PARADISE” een regelrechte bluestrack met weergaloos mooi gitaarspel. “STRANGE LAND” is een meer jazzy pop song met een heerlijke melodie, “RACING THROUGH TE SKY” een midtempo song met een Erik Hagelstein in bloedvorm en “SHADOWS AND DUST” met bijna 7 minuten een mix tussen jazz en blues. “HIGHWAY 61” is de rocker op het album met mooie achtergrondzang arrangementen, “MAGIC TRIP” (met een echte Heurnse uil) heeft een meer swamp-achtige sfeer, laidback met opnieuw die gitaarsound. “GO OUTSIDE” heeft een meer complex ritme met subtiele gitaarbijdragen en het heeft ook een Al Jarreau sfeertje.

De 14 tracks zijn allemaal van grote klasse en inmiddels is Bernhard Reinke al bezig om nieuwe muziek te schrijven en dat is goed nieuws. Het geeft maar weer eens aan dat er in Nederland veel talent zit en dat je met het ouder worden een song meer diepgang kan geven en dat zorgt ervoor dat dit album een genot is om te beluisteren….AANRADER!!

Door Benito Muller:

De 66-jarige Bernhard Reinke heeft in de nationale muziekwereld zijn sporen inmiddels wel verdiend. Reinke groeide op in Utrecht en begon zijn muzikale carriere in Groningen. Hij had zich van jongs af aan het gitaarspelen zelf aangeleerd en hier en daar eens wat lessen gevolgd. De liefde voor de gitaar ontstond na het horen en zien van icoon Jimi Hendrix. In de 70er jaren was hij een welkome verschijning als gitarist. Zo speelde hij onder andere met Herman Brood en met Harry Muskee.

Hij verhuisde naar de Achterhoek en settelde zich in De Heurne. Daar schreef hij in zijn eigen studio diverse nummers en volledige albums. Veelal jazz georiënteerd. Zo speelde hij in die tijd in diverse bandjes die allemaal jazzrock of fusion muziek als basis hadden. In die tijd gaf hij ook nog gitaarles aan het conservatorium. Dus gitaarspelen kan deze man zeker. En dat is te horen op zijn nieuwe plaat “PARADISE”. Het album is tot in de puntjes uitgewerkt door deze muzikale perfectionist. Alle nummers zijn door Reinke zelfgeschreven en ook de overige instrumenten, behalve de drums, heeft hij voor zijn rekening genomen. De plaat laat een grote diversiteit aan muziekstijlen horen, rock, blues, country, maar allemaal doorweven met jazz en fusion klanken.

De teksten van Reinke bij deze nummers worden vocaal te gehore gebracht door Erik Hagelstein. Hagelstein heeft bekendheid gekregen als Joe Cocker in zijn eigen Cocker Tribute band. De rauwe stem van Hagelstein geeft elk nummer een diepere laag. Toch is de muziek van Reinke een vocale uitdaging voor Hagelstein, die dit met verve neerzet. Werkelijk prachtige zang ondersteunt door geweldig melodieus en virtuoos gitaarwerk van Reinke. Of het nu akoestisch is of een met distortion overladen elektrische gitaar. Het is een genot om naar te luisteren. De tekstbeleving van Hagelstein geven de nummers diepgang, dusdanig dat je meegezogen wordt in deze muzikale reis naar het paradijs.

Reinke heeft met “PARADISE” misschien wel de plaat van zijn leven gemaakt. Een album dat zeker nu de dagen donkerder worden, het zonnetje in je huiskamer kan brengen. Een topplaat van een Utrechter uit de Achterhoekse binnenlanden. In één woord GEWELDIG.

Doetinchems Vizier 8 mei 2019

Doetinchems Vizier 8-5-19.JPG

De Gelderlander 26 april 2019